Maica Domnului şi femeia modernă (Pr.Gheorghe Holbea)
Sfânta Fecioară Maria este cea mai pură jertfă şi darul cel mai de preţ şi mai curat pe care umanitatea l-a oferit lui Dumnezeu. Neamul omenesc nu poate să dăruiască ceva mai mult decât a dăruit prin Sfânta Fecioară Maria. A dăruit ce avea mai pur şi mai curat.
Eu cred că femeia de astăzi şi-a uitat vocaţia. Şi
vocaţia care este? Fineţea, sensibilitatea, frumuseţea, tandreţea.
Acestea sunt lucruri pe care femeia poate să le împărtăşească. Bucuria şi dragostea sunt completate de asumarea maternităţii. Până la urmă, femeia, aşa cum spunea Părintele Stăniloae, este maica şi matca vieţii.
În afara acestei vocaţii, femeia riscă să devină altceva,
îndepărtându-se încetul cu încetul de menirea ei. Pe vremea
comuniştilor, să fii buldozerist sau sudor, ca femeie, era un titlu de
uriaş succes. Femeia muncind cot la cot cu bărbatul, femeia
descoperindu-şi capacităţi ieşite din comun. Eu consider că e o
anomalie. Nu! Femeia are vocaţia ei şi în această vocaţie se şi mântuieşte.
Din cauza unui stupid spirit
competitiv, se naşte în societate o tensiune enormă între sexe. Soluţia
nu este să transformi femeia în bărbat sau bărbatul în femeie, ci
fiecare să-şi împlinească vocaţia şi aşa se ajunge la armonie. Dacă Dumnezeu ne-a lăsat bărbat şi femeie, atunci fiecare să-şi joace rolul până la capăt, în firea sa.
Despre modelul Maicii Domnului
Goana după succes este specifică bărbaţilor, care au alunecările şi căderile lor. În ce o priveşte pe femeie, ea ajunge într-o stare nefirească
şi aici este, de fapt, marea problemă. Fiind chemată să împlinească,
aşa cum spuneam, aceste lucrări sensibile, atât în familie cât şi în
societate, ea trebuie să meargă pe această vocaţie a firii femeii, care
este sensibilitatea, tandreţea, maternitatea, frumuseţea lăuntrică,
toată această gamă a însuşirilor pe care Maica Domnului, de altfel, le
are şi le împărtăşeşte. Uitaţi-vă la Maica Domnului, în câte ipostaze o
avem în icoană!
O avem pe Maica Domnului în ipostaza de călăuzitoare (Hodighitria). Or, în familie, femeia este prin excelenţă călăuzitoarea copiilor. Maica Domnului arată calea, iar singura cale adevărată este spre Dumnezeu, calea spre Pruncul Iisus. E, prin urmare, călăuzitoare. Întotdeauna, mama are mai mare putere de a călăuzi pe copil decât tatăl.
Maica Domnului este grabnic-ascultătoarea(Gorgoipikoos). Şi femeia, prin firea ei, este mai dispusă să asculte şi este mai răbdătoare, asemenea chipului Maicii Domnului.
Şi câtă nevoie avem şi noi, în calitate de copii ai părinţilor noştri
trupeşti, ca cineva să ne asculte, să aibă răbdare cu noi, chiar maturi
fiind.
Maica Domnului este bucuria cea neaşteptată. Şi oare nu este femeia cea mai receptivă la nevoile celor din preajma ei? Şi, în acelaşi timp, nu este ea făptura prin excelenţă care poate să dăruiască o bucurie neaşteptată?
Maica Domnului este dulcea sărutare (Glicofilousa). Orice creştin are în casă o icoană în care Maica
Domnului lipeşte obrazul ei de obrazul Pruncului Iisus. Această
tandreţe bărbatul nu poate s-o exprime aşa cum o exprimă femeia. Acea
iubire profundă a mamei pentru copilul ei nu este decât prelungirea
iubirii duioase cu care Maica Domnului îşi ţine lângă obraz Pruncul.
Avem de asemenea icoana Maicii Domnului Mângâietoarea (Paramythia). Mângâierea mamei sau a soţiei tale nu poate fi înlocuită de nici o fiinţă de pe acest pământ.
Femeia are în firea sa toate dimensiunile delicateţii şi gingăşiei: e
mângâietoare, degrabă vindecătoare, este cea care grabnic ascultă, cea a
cărei mângâiere e cea mai tandră şi mai plină de iubire, cea care
răspunde imediat la boala copilului ei şi aleargă să aline o durere, o
suferinţă şi chiar să vindece această suferinţă, cu ajutorul lui
Dumnezeu.
Vedeţi, toate aceste ipostaze ale Maicii Domnului sunt, de fapt, împliniri ale femeii către care trebuie să tindă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu