Implicându-se într-o relaţie de iubire, fiecare dintre cei doi
parteneri speră să îşi împlinească în acest mod nedeplinătăţile sale, să
afle un suflet care să rezoneze la bucuriile şi neîmplinirile lui,
alături de care să aibă sentimentul de împlinire şi fericire. Prin
iubire, fiecare dă expresie dorinţei sale de comuniune şi dialog, de
primire şi oferire de sentimente şi trăiri, de emoţii şi convingeri,
dorinţei sale de a-şi oferi propria viaţă, de a se dărui pe sine însuşi.
Fiecare dintre cele două persoane implicate în relaţia de iubire
provine dintr-o lume diferită, dintr-un alt mediu, cu obiceiuri şi
concepţii diferite, cu particularităţi specifice. Un mediu în care a
văzut atât lucruri bune, dar poate şi aspecte mai puţin plăcute, pe care
apoi le poartă în sufletul său. Ceea ce au de făcut cei doi prieteni
încă de la prima lor întâlnire este de a-şi construi propria relaţie.
Aceasta presupune ca fiecare dintre ei să facă o selecţie a
experienţelor de viaţă şi simţire, astfel încât să păstreze în cadrul
prieteniei ceea ce este bun, frumos şi înalt în inima lor şi să cultive
aceste valori, iar de tot ceea ce a fost mai puţin frumos şi luminos să
se elibereze, pentru a nu împovăra şi îngreuna iubirea lor. Ei trebuie
să creeze un univers propriu numai lor, în care să ofere fiecare toate
aceste lucruri bune şi frumoase şi să lepede aspectele mai puţin plăcute
ale personalităţii lor, din dragoste reciprocă.
De aceea, o prietenie adevărată este o construire şi o autoconstruire,
în care fiecare dintre cei doi parteneri trebuie să se definească pe
sine, însuşindu-şi de la celălalt tot ceea ce ar putea ajuta relaţia
lor, şi descoperindu-i, în mod similar, culmile personalităţii sale, în
speranţa unei prietenii împlinite. Fiecare primeşte şi dăruieşte, fără a
avea sentimentul că se sărăceşte pe sine, că se limitează sau îşi
împuţinează sufletul şi viaţa, ci având convingerea că se înnobilează şi
că îmbogăţeşte şi pe celălalt, într-un dialog sincer al iubirii şi
dăruirii fără de sfârşit.
Din nefericire, există astăzi şi iubiri rănite, iubiri neîmplinite, în
care relaţia dintre a dărui şi a oferi este una bolnavă. Unii cer prea
mult, totul sau aproape totul, oferind în schimb prea puţin, nimic sau
aproape nimic, iar aceasta este izvor de suferinţă pentru persoana al
cărei suflet este înşelat şi rănit. Chiar şi în iubire, starea cea mai
înaltă, sentimentul culminant al omului, se manifestă uneori iubirea
păcătoasă de sine. Sunt persoane care nu ştiu să ofere, ci doar să
pretindă, nu ştiu să dăruiască, ci doar aşteaptă să primească, iar
aceasta face din iubire o suferinţă proporţională, pe de o parte, cu
intensitatea sentimentelor oferite, iar pe de altă parte, cu violenţa
refuzului.
Una dintre cele mai frumoase comparaţii, care se poate aplica unei
prietenii, o constituie cea a dăltuirii în marmură a sufletului
celuilalt, asemenea mitului lui Pygmalion, descris în Metamorfozele lui
Ovidiu. Din dragostea sa faţă de frumos şi ideal, Pygmalion sculptase un
trup de femeie din fildeş alb. Fiecăruia dintre contururi îi dăduse un
aspect atât de real, încât el însuşi avea impresia că sculptura sa are
suflet, că trăieşte. Iubindu-şi creaţia, s-a îndrăgostit de aceasta, ca
de o fiinţă vie. La sărbătoarea zeiţei Venus şi pentru a-şi alina
sufletul, i-a rugat pe zei să-i dăruiască o soţie care să semene cu
sculptura sa şi i-a impresionat atât de mult încât zeiţa Venus i-a
promis că îi va împlini dorinţa. Ajungând acasă, Pygmalion a îmbrăţişat
statuia pe care o dăltuise, iar aceasta a căpătat dintr-odată viaţă,
devenind o femeie de o frumuseţe deosebită - Galateea.
Din acest mit, fiecare poate realiza faptul că, într-adevăr, o
prietenie nu se cerşeşte, ci se dăruieşte, dar mai ales se construieşte,
pentru că fiecare dintre cele două persoane care se iubesc are de păşit
pe un drum lung şi dificil, al construirii de sine şi al sculptării
celuilalt, un proces în care relaţia dintre a dărui şi a primi trebuie
să fie una egală, spre fericirea ambilor.
Într-o prietenie, fiecare partener este un sculptor, care se cunoaşte
pe sine şi caută să îl cunoască şi pe celălalt, redefinindu-se unul pe
altul, căutând să se armonizeze, să construiască un univers propriu, o
lume a iubirii şi dăruirii, a înţelegerii şi preţuirii, o lume a
armoniei şi fericirii, o adevărată oază de pace şi bucurie, într-o lume
tot mai frământată. De şansa şi de reuşita meşteşugului său depinde
propria fericire şi împlinirea lor.
(Pr. prof. univ. dr. Ioan C. Teșu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu