Cel mai des, noi gândim castitatea din perspectiva
relaţiilor trupeşti. Castitatea vine însă mult mai devreme decât
începutul oricăror relaţii trupeşti dintre soţ şi soţie. Castitatea stă
în a vedea în omul pe care îl priveşti frumuseţea pe care Dumnezeu a
pus-o în el, a vedea chipul lui Dumnezeu, pe care nu este îngăduit să îl
întinăm, să-l vedem pe om în frumuseţea aceasta şi să slujim creşterii
ei necurmate şi nepătate de nimic. Castitatea stă în a păzi cu
înţelepciune integritatea propriului suflet şi a sufletului celuilalt.
În acest sens castitatea stă la temelia căsătoriei - nu numai a
relaţiilor sufleteşti, ci şi a celor trupeşti, fiindcă ea exclude
grosolănia, foamea şi setea de relaţie trupească şi o transformă pe
aceasta în unire evlavioasă a doi oameni, când însoţirea trupurilor
reprezintă, se poate spune, o încununare a iubirii, a unităţii care
trăieşte şi arde în inimile lor şi în viaţa lor.
Castitatea nu numai că
este compatibilă cu căsnicia: castitatea reprezintă baza căsătoriei,
când doi oameni se pot privi unul pe celălalt şi îşi pot vedea
frumuseţea unul altuia ca pe un lucru sfânt, care le-a fost încredinţat
şi pe care trebuie nu numai să-l păzească, ci şi să-l ducă la
desăvârşirea deplină.
La modul ideal,
relațiile dintre soț și soție înseamnă nu lăcomie, nu dorință de a
stăpâni, nu exploatare prădalnică, ci vedere evlavioasă, și dăruire de
sine, si primirea celuilalt în tine însuți prin dragoste, prin taina
contemplativă a dragostei. Acesta este idealul căsătoriei.
Bineînțeles, în lumea căzută acționează în căsnicie și alte forțe. Există lăcomia, însă uneori cei doi sunt uniți
de o dragoste care șterge toate hotarele. Ei au devenit de acum una.
Când se naște un copil, acesta reprezintă nu rodul prădălniciei, ci
rodul dăruirii de sine al unui om față de alt om, a unei jumătăți față
de cealaltă jumătate.
(Mitropolitul Antonie al Surojului, Cum să întemeiem o familie ortodoxă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu