Cele zece drahme: Domnul în chipul unei femei
Puteti crede ca Mantuitorul Hristos s-a
infatisat pe Sine in chipul unei femei, in doua din parabolele Sale? Una
este cea a femeii ce a luat trei masuri de faina si a facut aluat. Dar
mai intai sa vorbim despre cealalta, in care Domnul ne spune despre
femeia care a avut zece drahme si a pierdut una. Acestea sunt cele mai
tainice dintre toate parabolele Mantuitorului. Deoarece parabola drahmei
pierdute este scurta, o vom cita in intregime.
Sau care femeie, avand zece drahme, daca
pierde o drahma, nu aprinde lumina si nu matura casa si nu cauta cu
grija pana ce o gaseste? Si gasind-o, cheama prietenele si vecinele
sale, spunandu-le: Bucurati-va cu mine, caci am gasit drahma pe care o
pierdusem (Luca 15:8-9)
La prima privire, aceasta parabola pare
atat de simpla, sau chiar naiva, incat nu il impresioneaza pe cititorul
Evangheliei. De fapt, in aceasta parabola simpla ni se dezvaluie taina
universului.
Daca o luam in mod literal, starneste
nedumerirea. Femeia a pierdut doar o drahma. Chiar si zece drahme nu
reprezinta o suma mare; de fapt, o femeie care are doar zece drahme
trebuie sa fie foarte saraca. Sa presupunem, inainte de toate, ca
gasirea drahmei pierdute a insemnat un mare castig pentru ea. Si totusi
se prezinta ca un paradox, caci cum se face ca, desi fiind atat de
saraca, ea aprinde lampile, matura casa si isi cheama toate prietenele
si vecinele pentru a-i impartasi bucuria? Si totul pentru o singura
drahma! O asemenea pierdere de timp – aprinderea unei lumanari si
punerea casei in ordine, inainte de toate! Mai apoi, daca isi invita
vecinele, este silita, potrivit obiceiului oriental, sa le ofere ceva de
mancat si de baut, o cheltuiala deloc mica pentru o femeie saraca. Sa
nu faca astfel ar insemna ignorarea unui obicei neschimbator.
Alta observatie importanta este ca ea nu
invita doar o singura femeie careia i-ar putea oferi dulciuri, fapt ce
nu ar fi implicat cheltuieli mari. Ci a invitat multe prietene si
vecine, si chiar de le-ar fi intretinut modest, cheltuiala ar fi depasit
cu mult valoarea drahmei pe care a gasit-o. De ce ar trebui ea sa caute
drahma cu atata sarguinta si sa se bucure la aflarea ei, doar pentru a o
pierde in alt fel? Daca incercam sa intelegem aceasta parabola in mod
literal, nu se potriveste in cadrul vietii cotidiene, ci lasa senzatia a
ceva exagerat si de neinteles. Deci sa incercam sa aflam sensul ei
mistic sau ascuns. Cine este femeia? Si de ce este o femeie si nu un
barbat, cand un barbat este mai predispus la a pierde bani, in cadrul
obisnuit al vietii? A cui casa este cea pe care o curata si umple de
lumina? Cine sunt prietenele si vecinele ei? Daca umblam dupa intelesul
duhovnicesc al parabolei, in locul celui literal, vom gasi raspunsurile
la aceste intrebari. Domnul spune: Cauta si vei gasi.
Femeia il reprezinta pe Insusi Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Cele zece drahme sunt ale Lui. El este Cel
care a pierdut una dintre ele si s-a apucat sa o caute. Drahmele nu sunt
monezi de aur sau argint. Potrivit teologilor ortodocsi, numarul zece
inseamna deplinatatea. Cele noua drahme nepierdute sunt cele noua cete
ingeresti. Numarul ingerilor este dincolo de intelegerea muritorilor,
caci depaseste puterea noastra de calcul. Drahma pierduta reprezinta
omenirea in intregul ei. Prin urmare Hristos Mantuitorul S-a coborat din
cer pe pamant, la casa Sa, si a aprins o lumanare, lumina cunoasterii
Lui. A curatat casa – adica a curatit lumea necuratiei diavolesti – si a
gasit drahma pierduta, omenirea pierduta aflata in greseala. Apoi Si-a
chemat prietenii si vecinii (dupa slavita Sa Inviere si Inaltare), si
anume, nenumaratii heruvimi si serafimi, ingeri si arhangheli, si le-a
descoperit marea Sa bucurie. Bucurati-va cu Mine. Am gasit drahma pe
care o pierdusem! Aceasta inseamna: Am gasit oameni pentru a umple golul
din Imparatia Cerurilor, provocat de caderea ingerilor cei mandri care
au apostaziat de la Dumnezeu. La sfarsitul vremilor, numarul acestor
suflete gasite si mantuite va trebui sa fie de bilioane, sau, in
limbajul Scripturii, va fi la fel de nenumarat precum stelele de pe cer
si precum nisipul de pe malul marii.
Domnul nostru S-a infatisat ca o femeie,
deoarece femeile sunt mai grijulii decat barbatii la ingrijirea averii,
la pastrarea casei in randuiala si la primirea oaspetilor. Daca aceasta
scurta parabola, care consta in numai doua fraze, este explicata astfel,
care inima nu se va cutremura? Caci cuprinde intreaga drama a lumii
vazute si nevazute. Explica de ce Fiul lui Dumnezeu a venit pe pamant.
Aduce o raza stralucitoare de lumina asupra istoriei omenirii si asupra
dramei existentei fiecarui individ. Ne pune fata in fata cu o decizie
rapida, deoarece viata noastra trece cu repeziciune – o hotarare daca
dorim sa fim drahma pierduta gasita de Hristos sau nu. Hristos ne cauta.
Ne vom ascunde de El, sau ne vom lasa gasiti de catre El inainte ca
moartea sa ne ascunda de El, din lume si din viata?
Este o problema vitala si sta in vrerea
noastra sa Il acceptam sau sa Il respingem. Dupa moarte va inceta sa fie
o problema deschisa, si atunci nimeni nu va mai astepta un raspuns de
la noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu