Ia aminte ca să învăţăm ce este frumuseţea trupului şi ce este
frumuseţea duhovnicească!
Aşa cum sufletul şi trupul sunt două realităţi
distincte, la fel există frumuseţea trupului şi frumuseţea sufletului.
Ce este frumuseţea? Mirosul asmuţit, ochiul dulce, înfăţişarea
ispititoare, buzele senzuale, gâtul ridicat, coama agitată, unghiile
foarte lungi, vârsta tânără, albul înfloritor. Această frumuseţe
trupească este din fire sau din voinţă? Se mărturiseşte că din fire. Ia
seama, ca să înveţi înţelesurile filozofilor. Această frumuseţe a
chipului, a ochilor, a părului, a frunţii, se întâmplă din fire sau din
voinţă liberă? Este foarte clar, că de la fire se întâmplă, căci urâtul,
chiar să-l iubească mii, nu poate să se facă frumos după trup. Căci
cele nemişcate ale firii, de-ar trece chiar şi munţii, nu se schimbă.
Aşadar, cea frumoasă va fi întotdeauna frumoasă, chiar dacă nu este
iubitoare de frumos. Urâtul nu poate să se facă frumos, nici frumosul
urât. De ce? Pentru că acestea ţin de fire. Deci, ai văzut frumuseţea
trupească? S-o aducem înlăuntrul sufletului. Roaba să vină spre stăpân,
spre suflet s-o aducem. Priveşte acea frumuseţe, mai ales ascultă despre
aceea, căci nu poţi s-o vezi, fiindcă este nevăzută.
Aşadar, ce este frumuseţea sufletului? Înţelepciune, îngăduinţă,
milostenie, iubire, dragoste de fraţi, dorinţă de iubire, ascultare de
Dumnezeu, plinirea legii, dreptate, cuget smerit. Acestea sunt
frumuseţile sufletului.
Prin urmare, acestea nu sunt de la fire, ci din voinţa liberă. Şi cel
ce nu le are, poate să le primească, iar cel care le are, dar se
trândăveşte, le-a şi pierdut. Căci aşa cum ziceam despre trup, că urâtul
nu poate să devină frumos, la fel şi despre suflet, spun invers, anume
că sufletul urât poate să devină frumos. Căci cât de necioplit era
sufletul lui Pavel, cel care blestema şi ocăra? Şi ce plin de frumuseţe
când spunea: „Lupta cea bună am luptat, drumul l-am încheiat, credinţa
am păstrat-o”! Cât de urât era sufletul tâlharului, şi cât de frumos s-a
făcut când s-a învrednicit să audă: „Amin, îţi zic ţie, astăzi vei fi
cu Mine în Rai”! Cât de mare era urâţenia vameşului când răpea, şi câtă
frumuseţe a sufletului lui, când a împărţit din ale casei sale. Ai văzut
că frumuseţea trupului nu poate să se schimbe, căci nu este din voie
liberă, ci din fire! Frumuseţea sufletului, însă, se trage din dorinţa
neîngrădită. Ai primit învăţăturile. Care? Că frumuseţea sufletului vine
din ascultarea de Dumnezeu şi că dacă urmezi Acestuia, sufletul urât
leapădă urâţenia şi devine frumos.
„Saule, Saule, de ce Mă prigoneşti”? „Cine eşti, Doamne”? „Eu sunt
lisus”. Şi a ascultat, şi ascultarea aceasta i-a făcut sufletul frumos,
din neîmplinit cum era. Iarăşi zice vameşului: „Vino, urmează-Mi”! Şi
s-a sculat vameşul, şi a devenit apostol, iar sufletul lui dezgolit a
devenit frumos la înfăţişare. Din ce pricină? Datorită ascultării.
Iarăşi le spune pescarilor: „Veniţi după Mine, şi vă voi face pescari de
oameni”! Şi din ascultare cugetul lor s-a făcut minunat. De aici, vedem
ce înseamnă frumuseţea.
„Ascultă fiică şi vezi, şi uită poporul tău şi casa părintelui tău,
şi va pofti împăratul frumuseţea ta”. Ce fel de frumuseţe va pofti? Cea
sufletească. Din ce motiv? Pentru faptul că a uitat, căci zice: „ascultă
şi uită”. Acestea sunt din voinţa liberă.
„Ascultă”, a zis. Cea urâtă ascultă, şi urâţenia aceasta nu se dezleagă decât prin trup.
„Ascultă”, a zis celei păcătoase, şi dacă vei asculta, vei vedea care este frumuseţea.
De vreme ce urâţenia miresei nu era fizică, ci voită (căci n-a
ascultat de Dumnezeu şi a încălcat porunca), prin aceasta i se aduce ei
un medicament străin, din afară. Aşadar, s-a făcut urâtă, nu din fire,
ci din voinţă liberă, şi frumoasă, a devenit prin ascultare.
„Ascultă fiică şi vezi şi uită poporal tău şi casa părintelui tău şi va dori împăratul frumuseţea ta”.
Aşa să ştii, că nimic nu se referă la simţuri când auzi de frumuseţe,
să nu socoteşti că este vorba de ochi, nas, gură, gât, ci de evlavie,
credinţă, iubire, de cele dinăuntru, căci toată slava fiicei împăratului
este lăuntrică”.
Pentru toate acestea, să mulţumim lui Dumnezeu, Dătătorul de viaţă,
Căruia se cuvine slava, cinstea şi închinăciunea în vecii vecilor. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu